Regulamin
Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego
Słownik pojęć
Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:
- Mieście – należy przez to rozumieć obszar mieszczący się w granicach administracyjnych Miasta Inowrocławia;
- Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta Inowrocławia;
- Prezydencie – należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Inowrocławia;
- mieszkańcach – należy przez to rozumieć osoby zameldowane na pobyt stały bądź czasowy w Inowrocławiu;
- osiedlu – należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą Gminy Miasto Inowrocław: Mątwy, Piastowskie, Solno, Stare Miasto, Szymborze, Uzdrowiskowe;
- mieszkańcu osiedla – należy przez to rozumieć osobę zameldowaną na pobyt stały, bądź czasowy na terenie osiedla.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§1.
- Środki na projekty przewidziane do realizacji w ramach Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego przeznaczone będą na realizację zadań służących mieszkańcom poszczególnych części miasta, zwanych dalej osiedlami.
- Na potrzeby podziału środków, o których mowa w ust. 1, wyróżnia się następujące osiedla:
- Mątwy,
- Piastowskie,
- Solno,
- Stare Miasto,
- Szymborze,
- Uzdrowiskowe
- Wykaz ulic wchodzących w skład poszczególnych osiedli stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- Szczegółowy podział środków w ramach Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego określa załącznik nr 2 do zarządzenia Nr 174/2017 Prezydenta Miasta Inowrocławia z dnia 14 lipca 2017 r.
- Ze środków, o których mowa w ust. 1, mogą być realizowane wyłącznie projekty będące zadaniami własnymi gminy w rozumieniu przepisów ustawy o samorządzie gminnym.
§2.
Realizacja projektów wybranych w ramach Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego powinna odbyć się w ciągu jednego roku budżetowego przy czym, w uzasadnionych przypadkach, możliwe jest wydłużenie realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego do dnia 30 czerwca następnego roku budżetowego, na zasadach określonych ustawą o finansach publicznych.
Rozdział 2
Składanie wniosków
§3.
Propozycję projektu Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego może zgłosić każdy mieszkaniec osiedla, którego propozycja dotyczy, o ile najpóźniej w momencie składania wniosku ma ukończony 16 rok życia.
§4.
- O terminie zgłaszania propozycji projektów do realizacji w ramach Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego Prezydent informuje co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem tego terminu.
- Informacja, o której mowa w ust. 1, będzie podana do publicznej wiadomości za pośrednictwem miejskiej strony internetowej www.inowroclaw.pl, dedykowanej strony internetowej Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego www.bo.inowroclaw.pl, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu, wywieszona na tablicach ogłoszeń znajdujących się w Urzędzie oraz w innych miejscach, o ile zostaną wskazane przez Prezydenta, a także przekazana lokalnym mediom na konferencji prasowej lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
§5.
- Zgłaszanie propozycji projektów następuje na formularzu, stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu, który należy złożyć w Biurze Obsługi Interesantów i Kontroli Urzędu Miasta Inowrocławia.
- Każdy mieszkaniec osiedla, uprawniony – zgodnie z § 3 – do zgłoszenia propozycji projektu, może zgłosić maksymalnie dwie propozycje projektów.
- Do formularza zgłoszenia propozycji projektu, o którym mowa w ust. 1, zgłaszający dołącza listę poparcia dla projektu podpisaną przez co najmniej 15 mieszkańców danego osiedla, którzy najpóźniej w dniu składania podpisu ukończyli 16 rok życia. Mieszkańcy ci mogą poprzeć dowolną liczbę projektów. Wzór listy poparcia stanowi załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu.
§6.
- Zgłaszający propozycję projektu podaje przybliżony koszt jego realizacji według własnego oszacowania.
- W celu usprawnienia określania szacunkowych kosztów realizacji projektów, Prezydent na stronie internetowej www.bo.inowroclaw.pl przedstawi, co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem terminu na zgłaszanie propozycji projektów, uśrednione koszty realizacji zadań publicznych, które mogą być przedmiotem projektów w ramach Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Rozdział 3
Weryfikacja zgłoszonych propozycji
§7.
Zgłoszone propozycje projektów podlegają weryfikacji pod kątem formalno-prawnym, merytorycznym oraz zasadności ich realizacji.
§8.
Wyłącza się możliwość realizacji projektów:
- których wymagany budżet całkowity na realizację przekraczałby wysokość środków dostępnych w ramach środków przeznaczonych na Inowrocławski Budżet Obywatelski w 2018 r. na dane osiedle;
- które po realizacji generowałyby koszty utrzymania niewspółmiernie wysokie w stosunku do wartości proponowanego zadania;
- które stoją w sprzeczności z obowiązującymi w Mieście planami i programami, w tym w szczególności z dokumentami strategicznymi, planami zagospodarowania przestrzennego, wieloletnią prognozą finansową Miasta Inowrocławia itp.;
- które wymagają współpracy instytucjonalnej podmiotów zewnętrznych, jeżeli te nie przedstawiły wyraźnej, pisemnej gotowości do współpracy w formie stosownego oświadczenia;
- które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności;
- które zakładają realizację jedynie części zadania, w tym sporządzenie wyłącznie projektu bądź planu przedsięwzięcia lub jedynie środki na wykonanie, bez zabezpieczenia środków na projektowanie;
- które są już realizowane przez Miasto Inowrocław, jednostki organizacyjne oraz podległe;
- o charakterze remontowo-dostawczym przewidzianych do realizacji w jednostkach organizacyjnych Miasta Inowrocław, w tym w budynkach jednostek oświatowych, które nie będą ogólnodostępne.
§9.
- Weryfikacji dokonuje Zespół Konsultacyjny powoływany przez Prezydenta w drodze zarządzenia.
- Zespołem Konsultacyjnym kieruje koordynator Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
- W skład Zespołu Konsultacyjnego Prezydent powołuje podległych mu urzędników w sposób zapewniający ocenę propozycji projektów, o której mowa w § 7.
§10.
- W razie stwierdzenia podczas weryfikacji, że złożona propozycja projektu nie zawiera istotnych informacji potrzebnych do analizy projektu lub przekracza dostępną pulę środków, osoba, która zgłosiła propozycję, zostanie niezwłocznie poinformowana telefonicznie lub pocztą elektroniczną o konieczności dokonania uzupełnień lub modyfikacji zakresu rzeczowego propozycji.
- Od momentu zawiadomienia o brakach we wniosku lub konieczności dokonania modyfikacji zakresu rzeczowego, zgłaszający propozycję ma 2 dni robocze na dokonanie korekty.
- Propozycja nie może być korygowana więcej niż 1 raz.
- Brak zgody zgłaszającego propozycję na wprowadzenie wskazanych przez Zespół Konsultacyjny zmian skutkuje odrzuceniem wniosku.
- W przypadku zgłoszenia tożsamych propozycji projektów przez więcej niż jednego mieszkańca, weryfikacji przez Zespół Konsultacyjny podlega propozycja projektu, która została złożona najwcześniej.
- Ostatecznej wyceny propozycji projektów dokonuje Prezydent na wniosek Zespołu Konsultacyjnego.
§11.
- Niezwłocznie po zakończeniu procedury weryfikacji propozycji projektów, na stronie internetowej www.bo.inowroclaw.pl publikowany jest pełen wykaz złożonych propozycji projektów z oznaczeniem „przyjęty” lub „odrzucony” wraz z uzasadnieniem rozstrzygnięcia dla propozycji odrzuconych.
- Z wszystkich propozycji projektów oznaczonych jako „przyjęte” tworzona jest lista projektów, które zostaną poddane pod ocenę mieszkańców poszczególnych osiedli w formule głosowania.
Rozdział 4
Głosowanie
§12.
- Ustalenia listy projektów do realizacji w ramach budżetu Miasta Inowrocławia na rok 2018 dokonują mieszkańcy poszczególnych osiedli w drodze głosowania.
- Głosowanie w ramach Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego jest jawne, bezpośrednie oraz powszechne.
- Uprawnieni do głosowania są wszyscy mieszkańcy osiedli, na których przyjęto projekty do głosowania, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończyli 16 rok życia.
- Głosowanie trwa nie krócej niż 7 dni.
§13.
- Głosowanie odbywa się w punktach wskazanych przez Prezydenta, przy czym wykaz punktów publikowany jest na stronie internetowej www.bo.inowroclaw.pl nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem głosowania wraz z wykazem projektów poddanych głosowaniu.
- Głosowanie może odbywać się także za pośrednictwem Internetu, poprzez wypełnienie interaktywnej karty do głosowania umieszczonej w serwisie www.bo.inowroclaw.pl.
- Kolejność projektów na karcie do głosowania ustalona będzie w drodze publicznego losowania przeprowadzonego przez Zespół Konsultacyjny.
- Głosowanie odbywa się poprzez wypełnienie karty do głosowania, stanowiącej załącznik nr 4 do niniejszego Regulaminu oraz postawienie znaku „X” we właściwym polu przy nazwie wybranego projektu.
- Każdy mieszkaniec danego osiedla może zagłosować wyłącznie raz – w punkcie lub za pośrednictwem Internetu – maksymalnie na dwa projekty z listy projektów poddanych głosowaniu na jego osiedlu.
- Poparcie na karcie do głosowania więcej niż dwóch projektów skutkuje unieważnieniem głosu.
- Jednoczesne oddanie głosu w punkcie do głosowania oraz za pośrednictwem Internetu skutkuje unieważnieniem oddanych w ten sposób głosów.
- W przypadku oddania przez jedną osobę więcej niż jednej karty do głosowania, wszystkie karty wypełnione przez tę osobę uznawane są na nieważne.
- Wypełnioną kartę należy wrzucić do urny znajdującej się w punkcie do głosowania.
- Wypełnioną kartę można również przesłać pocztą na adres wskazany przez Prezydenta na stronie internetowej www.bo.inowroclaw.pl. Karta musi dotrzeć do adresata najpóźniej w ostatnim dniu głosowania.
§14.
W trakcie głosowania w punktach do głosowania zabronione jest prowadzenie jakiejkolwiek agitacji, działań promujących czy zniechęcających do oddania lub nie oddawania głosów na poszczególne projekty.
§15.
Przy ustalaniu wyników głosowania pod uwagę będą brane wyłącznie karty do głosowania spełniające wymagania formalne, wypełnione czytelnie oraz zawierające wymagane zgody i oświadczenia.
§16.
Ustalenie wyników polega na zsumowaniu wszystkich głosów oddanych na poszczególne projekty poddane pod głosowanie.
§17.
- Za wybrane do realizacji uznaje się projekty, które uzyskały największą ilość głosów, aż do wyczerpania się puli środków przewidzianych dla danego osiedla.
- Jeżeli dwa lub więcej projektów otrzyma tę samą liczbę głosów, o ich kolejności decyduje publiczne losowanie przeprowadzane przez Zespół Konsultacyjny.
- Jeżeli środki na wykonanie kolejnego zadania z listy będą niewystarczające, uwzględnione do realizacji będzie kolejne zadanie z listy, którego koszt nie spowoduje przekroczenia dostępnych środków.
§18.
- Niewykorzystane środki z puli przydzielonej któremukolwiek z osiedli, a także oszczędności poczynione w toku realizacji projektów przeznaczane są na Fundusz Estetyzacji Miasta– Zielony Inowrocław.
- Całość środków, o których mowa w ust. 1, wydatkowana będzie po konsultacjach z zarządami osiedli.
§19.
Karty do głosowania oraz baza danych głosowania za pośrednictwem Internetu zostaną zniszczone przez Urząd Miasta Inowrocławia w ciągu 3 miesięcy od dnia zakończenia głosowania.
Rozdział 5
Promocja Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego
§20.
- Prezydent koordynuje działania promocyjne, edukacyjne i informacyjne dotyczące Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, których zadaniem jest w szczególności przybliżanie mieszkańcom miasta idei i zasad Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, zachęcanie mieszkańców miasta do składania propozycji projektów oraz wzięcia udziału w głosowaniu.
- W ramach prowadzenia działań informacyjnych, edukacyjnych i promocyjnych Prezydent wykorzystuje różnorodne kanały i narzędzia komunikacji społecznej, w tym: otwarte spotkania informacyjne, publikacje drukowane, publikacje w serwisach internetowych, współpracę z mediami i innymi podmiotami zainteresowanymi popularyzacją idei budżetu obywatelskiego.
- Prezydent opracuje logotyp i identyfikację wizualną Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
- W ramach popularyzacji Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego oraz edukacji społecznej, zrealizowane w ramach Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego projekty opatrzone zostaną stosownym oznaczeniem graficznym, zgodnym z identyfikacją wizualną, o której mowa w ust. 3.