Regulamin
Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego
Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:
- Mieście – należy przez to rozumieć gminę Miasto Inowrocław, zgodnie z uchwałą nr X/99/2003 Rady Miejskiej Inowrocławia z dn. 26 czerwca 2003 r. w sprawie Statutu Miasta Inowrocławia;
- Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską Inowrocławia;
- Prezydencie – należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Inowrocławia;
- Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta Inowrocławia;
- mieszkańcach – należy przez to rozumieć osoby zameldowane na pobyt stały bądź czasowy w Inowrocławiu;
- mieszkańcu osiedla – należy przez to rozumieć́ osobę zameldowaną na pobyt stały, bądź́ czasowy na terenie osiedla;
- Inowrocławskim Budżecie Obywatelskim – należy przez to rozumieć szczególną procedurę związaną z alokowaniem środków w projekcie uchwały budżetowej na rok 2019 na wskazane przez mieszkańców projekty mieszczące się w katalogu zadań oraz kompetencjach gminy;
- projekcie – należy przez to rozumieć propozycję działania zgłaszaną przez mieszkańca do realizacji zgodnie z procedurą oraz w ramach alokacji środków Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§1.
- Środki na projekty przewidziane do realizacji w ramach Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego przeznaczone będą na wykonywanie zadań służących mieszkańcom poszczególnych części miasta, zwanych dalej osiedlami.
- Na potrzeby podziału środków, o których mowa w ust. 1, wyróżnia się następujące osiedla:
- Mątwy,
- Piastowskie,
- Solno,
- Stare Miasto,
- Szymborze,
- Uzdrowiskowe
Wykaz granic Osiedli i przyporządkowanie ulic do poszczególnych Osiedli określają następujące uchwały Rady Miejskiej Inowrocławia XX/307/08, VI/58/2011, XXII/303/2012, XXII/304/2012, XXII/305/2012, XXII/306/2012, z późn. zm.
- Ze środków, o których mowa w ust. 1, mogą być realizowane wyłącznie projekty będące zadaniami własnymi gminy w rozumieniu przepisów ustawy o samorządzie gminnym.
§2.
Wykonywanie projektów wybranych w ramach Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego powinna odbyć się w ciągu jednego roku budżetowego przy czym, w uzasadnionych przypadkach, możliwe jest wydłużenie realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego do dnia 30 czerwca następnego roku budżetowego, na zasadach określonych ustawą o finansach publicznych. Wykonawcę projektów wybranych do realizacji wyłoni Prezydent, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§3.
Harmonogram wdrożenia Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego na 2019 r. określa załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
Rozdział 2
Składanie wniosków
§4.
Propozycję projektu może zgłosić każdy mieszkaniec osiedla, którego propozycja dotyczy, o ile najpóźniej w momencie składania wniosku ma ukończony 16 rok życia.
§5.
- Szczegółowy podziale środków określa załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu..
- Informacja, o której mowa w ust. 1, będzie podana do publicznej wiadomości za pośrednictwem miejskiej strony internetowej www.inowroclaw.pl, dedykowanej strony internetowej Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego www.bo.inowroclaw.pl, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu, wywieszona na tablicach ogłoszeń znajdujących się w Urzędzie oraz w innych miejscach, o ile zostaną wskazane przez Prezydenta, a także przekazana lokalnym mediom na konferencji prasowej lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
§6.
- Zgłaszanie propozycji projektów następuje na formularzu, stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu, który należy złożyć w Biurze Obsługi Interesantów i Kontroli Urzędu Miasta Inowrocławia.
- Każdy mieszkaniec osiedla, uprawniony – zgodnie z § 3 – do zgłoszenia propozycji projektu, może zgłosić maksymalnie dwie propozycje projektu.
- Poszczególna propozycja projektu do Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego może dotyczyć tylko jednej lokalizacji (np. ulica, park, instytucja, działanie).
- Zgłaszane mogą być zarówno projekty dotyczące wykonywania inwestycji (infrastrukturalne), jak i projekty o charakterze społecznym.
- Do formularza zgłoszenia propozycji projektu, o którym mowa w ust. 1, zgłaszający dołącza listę poparcia dla projektu podpisaną własnoręcznie przez co najmniej 15 mieszkańców danego osiedla (innych niż sam zgłaszający), którzy najpóźniej w dniu składania podpisu ukończyli 16 rok życia. Mieszkańcy ci mogą poprzeć dowolną liczbę projektów. Wzór listy poparcia stanowi integralną część wniosku, o którym mowa w ust. 1.
§7.
- Zgłaszający propozycję projektu podaje przybliżony koszt jego realizacji według własnego oszacowania.
- W celu usprawnienia określania szacunkowych kosztów realizacji projektów, Prezydent na stronie internetowej www.bo.inowroclaw.pl przedstawi, co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem terminu na zgłaszanie propozycji projektów, uśrednione koszty realizacji zadań publicznych, które mogą być przedmiotem projektów w ramach Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
- Zgłaszający dodatkowo może załączyć zdjęcie lub mapę z dokładnym wskazaniem i zaznaczeniem lokalizacji lub obszaru, na którym ma być realizowany projekt.
Rozdział 3
Weryfikacja zgłoszonych propozycji
§8.
Zgłoszone propozycje projektów podlegają ocenie pod względem zgodności z prawem, wykonalności technicznej oraz poprawności formalnej ich realizacji.
§9.
Wyłącza się możliwość realizacji projektów:
- których koszt realizacji przekraczałby wysokość środków przeznaczonych na Inowrocławski Budżet Obywatelski;
- które po realizacji generowałyby koszty utrzymania niewspółmiernie wysokie w stosunku do wartości proponowanego zadania;
- które stoją w sprzeczności z obowiązującymi w Mieście planami i programami,
w szczególności z dokumentami strategicznymi, planami zagospodarowania przestrzennego, wieloletnią prognozą finansową Miasta itp.; - które wymagają współpracy instytucjonalnej podmiotów zewnętrznych, jeżeli te nie przedstawiły wyraźnej, pisemnej gotowości do współpracy w formie stosownego oświadczenia;
- które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności;
- które zakładają realizację jedynie części zadania, w tym sporządzenie wyłącznie projektu bądź planu przedsięwzięcia lub jedynie środki na wykonanie, bez zabezpieczenia środków na projektowanie;
- które są już realizowane przez Miasto Inowrocław, jednostki organizacyjne oraz podległe;
- o charakterze remontowo-dostawczym przewidzianych do realizacji w jednostkach organizacyjnych Miasta Inowrocławia, w tym w budynkach jednostek oświatowych, które nie będą ogólnodostępne;
- o charakterze komercyjnym, tzn. zakładające czerpanie bezpośrednich korzyści finansowych (przychodów) lub osobistych przez zgłaszającego lub podmioty powiązane w związku z realizacją projektu.
§10.
- Oceny, o której mowa w § 7, dokonuje Zespół Konsultacyjny powoływany przez Prezydenta w drodze zarządzenia.
- Zespołem Konsultacyjnym kieruje koordynator Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
- W skład Zespołu Konsultacyjnego Prezydent powołuje podległych mu urzędników w sposób zapewniający ocenę propozycji projektów, o której mowa w § 7.
§11.
- W razie stwierdzenia podczas weryfikacji, że złożona propozycja projektu nie zawiera istotnych informacji potrzebnych do analizy projektu, jest niekompletna lub przekracza dostępną pulę środków, osoba, która zgłosiła propozycję, zostanie niezwłocznie poinformowana telefonicznie lub pocztą elektroniczną o konieczności dokonania uzupełnień lub modyfikacji zakresu rzeczowego propozycji. Powyższe dotyczy także spełnienia wymogów formalnych.
- Od momentu zawiadomienia o brakach we wniosku lub konieczności dokonania modyfikacji zakresu rzeczowego, zgłaszający projekt ma 5 dni roboczych na dokonanie zmiany.
- Projekt nie może być zmieniany więcej niż jeden raz.
- Brak zgody zgłaszającego projekt na wprowadzenie wskazanych przez Zespół Konsultacyjny zmian skutkuje odrzuceniem złożonej propozycji projektu.
- W przypadku zgłoszenia tożsamych propozycji projektów przez więcej niż jednego mieszkańca, weryfikacji przez Zespół Konsultacyjny podlega propozycja projektu, która została złożona najwcześniej.
- Ostatecznego oszacowania propozycji projektów dokonuje Prezydent na wniosek Zespołu Konsultacyjnego.
- Jeżeli w toku procedury weryfikacyjnej konieczne będzie doprecyzowanie nazwy zgłoszonej propozycji projektu, Zespół Konsultacyjny dokona takiego doprecyzowania po uprzedniej konsultacji z wnioskodawcą.
- Jeżeli w toku weryfikacji zgłoszonych propozycji konieczna będzie całkowita zmiana zakresu projektu lub w istotny sposób zmieniona zostanie lokalizacja realizacji projektu, zgłaszający będzie zobowiązany dostarczyć ponownie listę poparcia mieszkańców osiedla dla zmienionego projektu.
§12.
Niezwłocznie po zakończeniu procedury weryfikacji propozycji projektów na stronie internetowej www.bo.inowroclaw.pl publikowany jest pełen wykaz złożonych projektów z oznaczeniem „przyjęty” lub „odrzucony”, wraz z uzasadnieniem rozstrzygnięcia dla propozycji odrzuconych.
Rozdział 4
Odwołania od decyzji Zespołu Konsultacyjnego
§13.
- W przypadku negatywnego wyniku ostatecznej weryfikacji propozycji projektu wnioskodawca uprawniony jest do złożenia w formie pisemnej wniosku o ponowną weryfikację tego projektu. Wniosek określający zakres ponownej weryfikacji wraz z uzasadnieniem składa się do Prezydenta Miasta w terminie 3 dni roboczych od dnia publikacji informacji o wynikach weryfikacji na stronie internetowej www.bo.inowroclaw.pl.
- Informacja o wyniku ponownej weryfikacji przekazywana jest wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem drogą pocztową lub drogą elektroniczną na adres e-mail wskazany
w formularzu zgłoszeniowym, najpóźniej w terminie 14 dni od dnia wniesienia do Prezydenta Miasta wniosku o jej przeprowadzenie. - Wynik ponownej weryfikacji ma charakter ostateczny.
- Informacja o ostatecznym wyniku weryfikacji propozycji projektów zamieszczana jest na stronie internetowej www.bo.inowroclaw.pl.
- Z wszystkich propozycji projektów oznaczonych jako „przyjęte” tworzona jest lista projektów, które zostaną poddane pod ocenę mieszkańców w formule głosowania.
Rozdział 5
Głosowanie
§14.
- Ustalenia listy projektów do realizacji w ramach Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego dokonują mieszkańcy poszczególnych osiedli w drodze głosowania.
- Głosowanie w ramach Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego jest jawne, bezpośrednie oraz powszechne.
- Uprawnieni do głosowania są wszyscy mieszkańcy osiedli, na których przyjęto projekty do głosowania, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończyli 16 rok życia.
- Głosowanie trwa nie krócej niż 7 dni.
§15.
- Głosowanie odbywa się poprzez:
- wypełnienie karty do głosowania oraz postawienie znaku „X” we właściwym polu przy nazwie wybranego projektu oraz wrzucenie karty do urny w punktach do głosowania wskazanych przez Prezydenta, przy czym wykaz punktów publikowany jest na stronie internetowej bo.inowroclaw.pl nie później niż na 14 dni przed rozpoczęciem głosowania;
- wypełnienie karty do głosowania oraz postawienie znaku „X” we właściwym polu przy nazwie wybranego projektu oraz przesłanie pocztą na adres wskazany przez Prezydenta na stronie internetowej bo.inowroclaw.pl z dopiskiem „Inowrocławski Budżet Obywatelski”, przy czym karta musi dotrzeć do adresata najpóźniej w ostatnim dniu głosowania.
- wypełnienie interaktywnej karty do głosowania umieszczonej w serwisie bo.inowroclaw.pl.
- Kolejność projektów na karcie do głosowania ustalona będzie w drodze publicznego losowania przeprowadzonego przez Zespół Konsultacyjny.
- Wzór karty do głosowania określa Prezydent.
- Każdy mieszkaniec danego osiedla może zagłosować wyłącznie raz – w punkcie lub korespondencyjnie, lub za pośrednictwem Internetu – wyłącznie na jeden projekt z listy projektów poddanych głosowaniu na jego osiedlu. W przypadku oddania większej liczby głosów (bezpośrednie, korespondencyjnie lub elektronicznie) wszystkie oddane przez mieszkańca głosy uznaje się za nieważne
- Poparcie na karcie do głosowania więcej niż jednego projektu skutkuje unieważnieniem głosu.
- W przypadku oddania przez jedną osobę więcej niż jednej karty do głosowania, wszystkie karty wypełnione przez tę osobę uznawane są na nieważne.
§16.
W trakcie głosowania w punktach do głosowania zabronione jest prowadzenie jakiejkolwiek agitacji, działań promujących czy zniechęcających do oddania lub nie oddawania głosów na poszczególne projekty.
§17.
- Przy ustalaniu wyników głosowania pod uwagę będą brane wyłącznie karty do głosowania spełniające wymagania formalne, wypełnione czytelnie oraz zawierające wymagane zgody i oświadczenia.
- Karty do głosowania wypełnione niewłaściwie oraz niezawierające wymaganych danych będą uznane za nieważne.
§18.
Ustalenie wyników polega na zsumowaniu wszystkich głosów oddanych na poszczególne projekty poddane pod głosowanie.
§19.
- Za wybrane do realizacji uznaje się projekty, które uzyskały co najmniej 25 ważnych głosów, w kolejności największej bezwzględnej ilości ważnych głosów, aż do wyczerpania się puli środków przewidzianych dla danego osiedla.
- Jeżeli więcej niż jeden projekt otrzyma tę samą liczbę głosów, o ich kolejności decyduje publiczne losowanie przeprowadzane przez Zespół Konsultacyjny.
- Jeżeli w wyniku głosowania dwa lub więcej wybranych projektów będą pozostawać ze sobą w sprzeczności lub wzajemnie się wykluczać (np. znajdą się w tej samej lokalizacji), zrealizowany zostanie ten projekt, który zdobył największe poparcie.
- Jeżeli środki na wykonanie kolejnego zadania z listy będą niewystarczające, uwzględnione do realizacji będzie kolejne zadanie z listy, którego koszt nie spowoduje przekroczenia dostępnych środków.
- Wyniki głosowania zostaną podane do publicznej wiadomości w ciągu 7 dni roboczych od daty zakończenia procedury liczenia oddanych głosów.
§20.
- Niewykorzystane środki z puli przydzielonej któremukolwiek z osiedli, a także oszczędności poczynione w toku realizacji projektów przeznaczane są na Fundusz Estetyzacji Miasta– Zielony Inowrocław.
- Całość środków, o których mowa w ust. 1, wydatkowana będzie po konsultacjach
z Zarządami Osiedli.
§21.
Karty do głosowania oraz baza danych głosowania za pośrednictwem Internetu zostaną zniszczone przez Urząd po upływie 3 miesięcy od dnia zakończenia głosowanie.
Rozdział 6
Promocja Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego
§22.
- Prezydent koordynuje działania promocyjne, edukacyjne i informacyjne dotyczące Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, których zadaniem jest w szczególności przybliżanie mieszkańcom Miasta idei i zasad Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, zachęcanie mieszkańców Miasta do składania propozycji projektów oraz wzięcia udziału w głosowaniu.
- W ramach prowadzenia działań informacyjnych, edukacyjnych i promocyjnych Prezydent wykorzystuje różnorodne kanały i narzędzia komunikacji społecznej, w tym: otwarte spotkania informacyjne, publikacje drukowane, publikacje w serwisach internetowych, współpracę
z mediami i innymi podmiotami zainteresowanymi popularyzacją idei budżetu obywatelskiego. - W ramach popularyzacji Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego oraz edukacji społecznej, zrealizowane w ramach Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego projekty opatrzone zostaną stosownym oznaczeniem graficznym.
Załącznik nr 1
do Regulaminu Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego
HARMONOGRAM
INOWROCŁAWSKIEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
NA 2019 ROK
22.01.2018 – 11.02.2018
Konsultacje dotyczące regulaminu i funkcjonowania IBO na 2019 rok
do 6.04.2018
Przyjęcie harmonogramu wdrażania IBO, podziału kwot na Osiedla oraz Regulaminu IBO
6.04.2018 – 10.05.2018
Kampania informacyjna dotycząca zgłaszania projektów do IBO na 2019 rok
6.04.2018 – 27.04.2018
Spotkania informacyjno-warsztatowe dla mieszkańców – po jednym na każdym Osiedlu,
dyżury dla mieszkańców
20.04.2018 – 10.05.2018
Zgłaszanie projektów
11.05.2018 – 15.06.2018
Weryfikacja złożonych projektów
do 20.06.2018
Ogłoszenie listy projektów przyjętych do głosowania
20.06.2018 – 10.07 2018
Ewentualne odwołania
po 10.07.2018
Ogłoszenie ostatecznej listy projektów przyjętych do głosowania
10.07.2018 -30.09.2018
Kampania informacyjna dotycząca projektów przyjętych do głosowania oraz zasad głosowania
17.09.2018 – 30.09.2018
Głosowanie na projekty
do 15.10.2018
Ogłoszenie wyników głosowania
Załącznik nr 2
do Regulaminu Inowrocławskiego
Budżetu Obywatelskiego
PODZIAŁ ŚRODKÓW FINANSOWYCH
INOWROCŁAWSKIEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO NA 2019 ROK
Kwota ogółem 720 000,00 zł, podzielona następująco na 6 Osiedli wyznaczonych w statucie miasta:
50% – kwota stała 360 000,00 zł
50% – kwota uzależniona od liczby mieszkańców 360 000,00 zł
Liczba mieszkańców na dzień 15 stycznia 2018 r. 70 491
kwota na 1 mieszkańca dzielona wg liczby mieszkańców 5,11 zł
Podział środków dla Osiedli:
Osiedle | Liczba mieszkańców
na dzień 15.01.2018 |
Kwota stała
(zł) |
Kwota wynikająca
z liczby mieszkańców (zaokrąglona do pełnych tysięcy złotych) |
Razem
kwota na Osiedle (zł) |
Mątwy | 3 095 | 60 000,00 | 16 000,00 | 76 000,00 |
Piastowskie | 10 950 | 60 000,00 | 56 000,00 | 116 000,00 |
Solno | 4 495 | 60 000,00 | 23 000,00 | 83 000,00 |
Stare Miasto | 17 871 | 60 000,00 | 91 000,00 | 151 000,00 |
Szymborze | 926 | 60 000,00 | 5 000,00 | 65 000,00 |
Uzdrowiskowe | 33 154 | 60 000,00 | 169 000,00 | 229 000,00 |
RAZEM | 70 491 | 360 000,00 | 360 000,00 | 720 000,00 |